Η μίζα αποτελεί ένα από τα βασικότερα εξαρτήματα του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου, και λειτουργεί με ηλεκτρισμό προερχόμενο από την μπαταρία.
Η ενεργοποίηση της μίζας γίνεται γυρίζοντας το κλειδί και μεταδίδοντας την κίνηση στον κινητήρα, ώστε να πάρει μπροστά το αυτοκίνητο.
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν μπορεί να ξεκινήσει από μόνος του, επομένως η λειτουργικότητα της μίζας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για ένα λειτουργικό αυτοκίνητο.
Πρόκειται για το εξάρτημα που σε περίπτωση βλάβης, μπορεί ακόμα και να οδηγήσει σε ακινητοποίηση του οχήματός σου.
Δυσλειτουργίες της μίζας μπορεί να οφείλονται σε λανθασμένες συνδέσεις, ελαττωματική ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα ή ένα κατεστραμμένο γρανάζι.
Μάθε πώς να ανιχνεύεις τα συμπτώματα βλάβης της μίζας, όπως και το πού αυτά οφείλονται, ώστε να επισκεφτείς έγκαιρα ένα συνεργείο αυτοκινήτων για την επισκευή ή αντικατάσταση της μίζας.
Μίζα από τι αποτελείται
Η μίζα αποτελείται από δύο βασικά μέρη: τον κύριο κινητήρα, ο οποίος περιστρέφει τον στροφαλοφόρο άξονα και εκκινεί τον κινητήρα, και το ρελέ, που ταυτόχρονα εμπλέκει το γρανάζι κίνησης της μίζας και κλείνει τις ηλεκτρικές επαφές του κύριου κινητήρα.
Η τροφοδότηση της μίζας γίνεται από την μπαταρία και σκοπός της είναι η ενεργοποίηση του κινητήρα και η λειτουργία του αυτοκινήτου.
Μεταξύ της μπαταρίας και του κινητήρα εκκίνησης βρίσκεται το ρελέ εκκίνησης, το οποίο μεταδίδει ισχύ.
Όταν το ρελέ της μίζας ή ο κινητήρας σταματήσουν να λειτουργούν, το αυτοκίνητό σου δε θα μπορεί να μετακινηθεί χωρίς να εκκινηθεί ή να ρυμουλκηθεί.
Βλάβη μίζας συμπτώματα
Σε περίπτωση που ο κινητήρας δεν παίρνει μπροστά, τα ακόλουθα συμπτώματα μπορεί να υποδεικνύουν βλάβη της μίζας:
1. Ο κινητήρας δεν στρέφεται
Η πιο συνήθης ένδειξη προβλήματος με τη μίζα είναι όταν γυρίζεις το κλειδί για εκκίνηση και δεν γίνεται απολύτως τίποτα.
Πιθανότατα, το ρελέ της μίζας ή ο κινητήρας έχει καεί ή υπάρχει κάποιο ηλεκτρικό πρόβλημα.
Βέβαια αυτό μπορεί να οφείλεται και σε νεκρή μπαταρία, οπότε θα πρέπει να γίνει ο απαραίτητος έλεγχος σε ένα συνεργείο αυτοκινήτων.
2. Θόρυβος
Εάν γυρίζοντας το κλειδί ακούσεις οποιονδήποτε θόρυβο κρότου, τριβής ή στροβιβλισμού, αυτό μπορεί να υποδηλώνει την καταστροφή της μίζας.
Η φθορά των εξαρτημάτων της μίζας ή η λανθασμένη εμπλοκή τους, οδηγεί στην παραγωγή θορύβου. Μην αγνοήσεις αυτό το σύμπτωμα, καθώς μπορεί να προκαλέσει βλάβη στον σφόνδυλο του κινητήρα.
3. Διακοπτόμενα προβλήματα εκκίνησης του οχήματος
Εάν κατά την προσπάθεια εκκίνησης του αυτοκινήτου σου ο κινητήρας δεν ανάψει αμέσως, κι αφού ξαναπροσπαθήσεις λειτουργήσει, τότε πιθανότατα υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το ρελέ της μίζας.
Το ρελέ εκκίνησης στέλνει είτε πλήρες ηλεκτρικό ρεύμα στη μίζα είτε τίποτα. Επομένως, ένα χαλασμένο ρελέ μπορεί να προκαλέσει έναν ήχο κρότου στη μίζα κατά την περιστροφή της ανάφλεξης.
4. Η μίζα παραμένει ενεργοποιημένη μετά την εκκίνηση
Μετά την εκκίνηση του κινητήρα, το κύκλωμα εκκίνησης οφείλει να κλείσει.
Σε περίπτωση που ακούς έναν συνεχή θόρυβο, προερχόμενο από κάτω από το όχημα ενώ ο κινητήρας βρίσκεται σε λειτουργία, τότε μπορεί να έχει κολλήσει το ρελέ της μίζας.
Όταν συμβαίνει λοιπόν αυτό, το ρελέ θα συνεχίσει να λειτουργεί σαν να προσπαθείς να ξεκινήσεις το αυτοκίνητο.
Εάν το πρόβλημα συνεχίσει και δεν αντιμετωπιστεί κατάλληλα, το ρελέ θα κολλήσει στη θέση «on», πράγμα που τελικά προκαλεί σοβαρή ζημιά σε ολόκληρο το σύστημα εκκίνησης και στον σφόνδυλο μετάδοσης.
5. Καπνός
Η τροφοδότηση της μίζας γίνεται με ρεύμα και είναι μηχανική. Προσπαθώντας να ξεκινήσεις το αυτοκίνητο επίμονα όταν αυτό δεν παίρνει μπροστά, μπορεί να προκληθεί υπερθέρμανση στο σύστημα.
Η υπερθέρμανση της μίζας που οφείλεται στη συνεχή παροχή ρεύματος θα προκαλέσει καπνό κάτω από τον κινητήρα, τον οποίο θα μπορείς να δεις ή να μυρίσεις.
Αυτό μπορεί να οφείλεται πιθανά σε βραχυκύκλωμα, καμμένη ασφάλεια ή πρόβλημα με τον διακόπτη ανάφλεξης.
6. Η μίζα εμπλέκεται αλλά ο κινητήρας δεν ξεκινά
Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να γυρίσεις τον διακόπτη της ανάφλεξης και να ακούσεις τη μίζα να ενεργοποιείται, χωρίς όμως ο κινητήρας να ξεκινά.
Εάν το πρόβλημα με τη μίζα είναι μηχανικό, τότε ένα γρανάζι που είναι συνδεδεμένο με το βολάν έχει απογυμνωθεί ή έχει ξεκολλήσει.
Σε κάθε περίπτωση, ο κινητήρας δεν θα ξεκινήσει, αλλά θα πρέπει να αντικατασταθεί άμεσα.
7. Μπαταρία
Αν έχεις φώτα στο ταμπλό σου και λειτουργούν οι προβολείς, αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει έλεγχος και στο σύστημα εκκίνησης, καθώς ο κινητήρας μπορεί να μην ξεκινά.
Αυτό στην πραγματικότητα μπορεί να οφείλεται σε πρόβλημα της μπαταρίας, επειδή απαιτείται πολλή ισχύς για την ενεργοποίηση του κινητήρα.
Δοκίμασε να το βάλεις μπροστά με ένα καλώδιο εκκίνησης μπαταρίας. Εάν ξεκινήσει, αυτό υποδεικνύει ότι το πρόβλημα οφείλεται σε αδύναμη μπαταρία.
Συχνά, ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες, τα προβλήματα εκκίνησης σχετίζονται με την μπαταρία.
Βλάβη μίζας αίτια
Το σύστημα εκκίνησης μπορεί να παρουσιάσει πρόβλημα είτε λόγω κακής συντήρησης είτε λόγω φθοράς.
Η μίζα παρουσιάζει αρκετά μεγάλη φθορά κατά τη διάρκεια ζωής της και συνεπώς, να προκύπτουν συνήθη προβλήματα.
Όσον αφορά στην πρόσφατη τεχνολογία Stop/Start στα αυτοκίνητα, αποτελεί περαιτέρω επιβάρυνση στους κινητήρες εκκίνησης και στις μπαταρίες.
Συνοπτικά, η βλάβη της μίζας αυτοκινήτου λοιπόν, μπορεί να έχει ποικίλες αιτίες, όπως:
- Ελαττωματικές ηλεκτρικές συνδέσεις
- Δύσκαμπτη ή ελαττωματική ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα (ρελέ εμπλοκής)
- Κατεστραμμένος ηλεκτρικός κινητήρας
- Χαλασμένο γρανάζι εκκίνησης
Όποια κι αν είναι τα συμπτώματα και οι λόγοι που η μίζα σου έχει υποστεί ζημιά και δεν λειτουργεί σωστά, θα πρέπει να κλείσεις άμεσα ραντεβού στο εξειδικευμένο Car Service Νικολάου, το οποίο θα επισκευάσει ή θα αντικαταστήσει τη μίζα σου και θα σε ενημερώσει για τις φθορές.